Flodkrydstogt på Volga: Moskva – Astrakhan

Flodkrydstogt på Volga: Moskva – Astrakhan

17. juni 2019 0 Af David

Flodkrydstogt på Volga

Det Kaspiske Hav til Moskva

12 dages flodkrydstogt i Rusland - fra Det Kaspiske Hav til Moskva

På denne 12 dage lange rejse ad Volga sejler vi fra Astrakhan ved Det kaspiske Hav og tager rejsen ad Volga mod nord, hvor vi ender i Moskva.

Rejsen fører os til ni russiske byer. Undervejs besøger vi Volgograd, det tidligere Stalingrad, hvor det afgørende vendepunkt i Anden Verdenskrig fandt sted. Vi fortsætter mod købmandsbyen Saratov, industriknudepunktet Samara, hvor vi besøger Stalins hemmelige, underjordiske bunker. I det muslimske Kazan oplever vi en anden side af det russiske samfund end normalt, før vi kommer til Nizjnij Novgorod, der var et eksperimentarium i 90’ernes økonomiske reformer efter i sovjettiden at have været en lukket by og bl.a. ufrivilligt hjem for systemkritikeren Sakharov.  Byen Jaroslavl er kendt for sine kirker og klassiske arkitektur som hovedby på den såkaldte ”Gyldne Ring”. Den lille Uglitj, der er kendt for sit vandkraftværk, og som byen, hvor Ivan den Grusommes tronfølger blev myrdet, er sidste stop efter tre dage i Ruslands politiske og finansielle centrum, Moskva, hvor vi besøger Europas højeste skyskraber i det splinternye Moskva-City, samt får mulighed for at besøge Bolsjoj-teateret.

Rejsen er et tilbud til dem, der måske har været i Rusland før og gerne vil et skridt længere ind bag facaden – eller dem der vil overvældes af indtryk fra verdens største land for første gang.

Undervejs vil vores ekspertrejseleder samle gruppen til foredrag i skibets foredragssal. Emnerne spænder over historie, kultur, musik og film. 

Dagsprogram

Flyrejse over Moskva og indkvartering på M/S Rossija i Astrakhan.

Astrakhan har en halv million indbyggere og er det administrative centrum i regionen. Byen er beliggende på Volga-flodens bredder, tæt på dens udmunding i Det kaspiske Hav, 28 meter under havets overflade. Befolkningen er sammensat af hundrede forskellige nationaliteter og fjorten religioner. Astrakhan ligger på Volga-deltaets øvre del på 11 øer i den såkaldt kaspiske sænkning. Midt i byen ligger dens store Kreml. Gaderne ligger i skygge af grønne træer. De udendørs cafeer giver byen en meget sydlig atmosfære. I det vidtstrakte deltaområde besøger vi en fiskefarm, der fremstiller den berømte russiske kaviar, der kommer fra Astrakhan, og smager på det sorte guld.

Volgograd, tidligere Tsaritsyn og mest kendt som Stalingrad, strækker sig 80 km fra nord til syd. Byen er kendt for det afgørende slag i 2. verdenskrig, der vendte Nazitysklands fremmarch til nederlag. Vi ser den lange kaj langs Volga, den brede Fredens Gade og Pavlovs hus. Volgograds hovedattraktion er den store Mamaev Kurgan- mindepark over verdenshistoriens blodigste slag. Parken skulle efter krigen bygges af det billigste materiale tilgængeligt, da første prioritet var genopbygningen af Stalingrad. Derfor blev parken lavet i beton. I parken finder vi Ruslands og Europas højeste statue. Statuen forestiller en kvinde med et sværd og er 52 meter høj; alene sværdet er 33 meter langt. Totalt er skulpturen 85 m høj. I Panorama-museet ser vi en lang række genstande fra krigens tid foruden det store panoramabillede, der skildrer Mamaev Kurgan-monumentet.

I Volgograd føres vi også Bag Facaden og besøger et almindeligt boligkvarter, hvor to lokale tager os med indenfor i deres hjem, samt viser rundt i et nyopført kvarter. Endelig prøver vi de lokale tjeburekhi (en slags indbagt kød med lokal øl til). Har vi tid ser vi Volgograds undergrundsbane.

Herefter anduver vi Saratov. Byen blev ikke ødelagt under 2. verdenskrig og har derfor mange maleriske kvarterer i centrum. Her findes eksempler på mange stilarter bl.a. jugendstil med f.eks. “Villa Reinike” af Fjodor Schechtel og Ulitsa Nemetskaja i “tyskergaden”. Langs Volgafloden er der promenader og udsigtspunker over landskabet og byen.

Saratov er hjemsted for en opera fra 1803, et arkæologisk museum fra 1886, i en smuk klassicistisk stil, og det berømte Radistjev Museum, der rummer en stor samling ikoner og værker af mange russiske kunstnere.

I Samara besøger vi Stalins hemmelige bunker. I en femetagers bygning ved siden af byens dramateater, som før rummede byens partihovedkvarter, gemmer sig en hemmelig trappe med 192 trin ned til et beskyttelsesrum, indrettet med bibliotek, stue, køkken mv. Bunkeren blev opført i 1942 og er uden mage i hele Rusland.

Kazan er hovedstad i republikken Tatarstan, der er muslimsk domineret og altså et eksempel på russisk islam. Kazan voksede sig til en større by i anden halvdel af 1200-tallet, hvor den tjente som et vigtigt handelscentrum for Den Gyldne Horde. I 1438 blev byen hovedstad i Kazan-khanatet.

I 1552 blev byen stormet og indlemmet i Rusland af zar Ivan den Grusomme. I dag er Kazan et vigtigt industri- og handelscentrum i Den russiske Føderation med over 1,3 millioner indbyggere. Vi besøger den imponerende Kul Sharif-moské og taler med imamen om islams stilling i Rusland. Vi får mulighed for at spørge om hvorfor man sjældent ser kvinder med slør i Rusland, og hvorfor der tilsyneladende er et mindre problematisk forhold mellem islam og kristendommen end det man oplever  i Vesten.

Nizjnij Novgorod  var et eksperimentarium i 90’ernes økonomiske reformer efter i sovjettiden at have været en lukket by under navnet Gorkij, og bl.a. ufrivilligt hjem for systemkritikeren Sakharov. Den liberale reformator Boris Nemtsov ledede byen som guvernør i Jeltsins 90’ere. I 2015 blev han myrdet i Moskva. Vi besøger byens Kreml og Sakharovs lejlighedsmuseum med udsigt til naboejendommen, hvorfra KGB kunne aflytte og overvåge Sakharov-parret og forhindre dem i at få besøg. Vi ser også den telefon, som blev installeret, så Gorbatjov kunne ringe og meddele Sakharov, at eksilet var forbi.

Sejlads. Rejselederen holder i dag, men også nogle af de øvrige dage faglige foredrag om russisk historie og kulturhistorie. Vi ser klassiske russiske film, og der er mulighed for at lære det russiske alfabet.

Jaroslavl vil byde på et gensyn for de af vore gæster, der har rejst med os fra Sankt Petersborg til Moskva. Byen er uskadt af krig og hele centrum har status som UNESCO verdensarv. Herefter kører vi til den nærtliggende Rostov Velikij med det smukkeste Kreml på Den gyldne Ring. Vi besøger ikke udpræget mange kirker på denne rejse, men Rostovs levende klosterliv, kupler og tårne skal vi have med.

Uglitj er kendt for sit vandkraftværk, Uglitj-slusen, urfabrikken Tjaijka, men mest for at være stedet for Ivan den Grusommes søn blev myrdet den 15. maj 1591. Byrundturen byder bl.a. på acapellakorsang. Her besøger vi også det hydroenergetiske museum, der fortæller om anlægget af Den Volgo-Baltiske Kanal, kraftværkerne og anvendelsen af lejrfanger fra gulagsystemet til dette projekt.

Ankomst til Moskva. Besøg på Den Røde Plads og i Kreml. Vi besøger den splinternye bydel, Moskva-City, som er et nyt forretningskvarter, der hovedsageligt består af skyskrabere. Flere af Europas ti højeste bygninger findes i kvarteret. Føderationstårnet er med sine 374 meter Europas højeste bygning. Vi kommer på en guidet tur, der bringer os op til 89. etage, hvorfra vi fra udsigtsetagen kan se hele Moskva folde sig ud, mens solen går ned.

Dagsprogrammet er vejledende

Dag 1
Flyrejse over Moskva og indkvartering på M/S Rossija i Astrakhan.

Dag 2
Astrakhan har en halv million indbyggere og er det administrative centrum i regionen. Byen er beliggende på Volga-flodens bredder, tæt på dens udmunding i Det kaspiske Hav, 28 meter under havets overflade. Befolkningen er sammensat af hundrede forskellige nationaliteter og fjorten religioner. Astrakhan ligger på Volga-deltaets øvre del på 11 øer i den såkaldt kaspiske sænkning. Midt i byen ligger dens store Kreml. Gaderne ligger i skygge af grønne træer. De udendørs cafeer giver byen en meget sydlig atmosfære. I det vidtstrakte deltaområde besøger vi en fiskefarm, der fremstiller den berømte russiske kaviar, der kommer fra Astrakhan, og smager på det sorte guld.

Dag 3
Volgograd, tidligere Tsaritsyn og mest kendt som Stalingrad, strækker sig 80 km fra nord til syd. Byen er kendt for det afgørende slag i 2. verdenskrig, der vendte Nazitysklands fremmarch til nederlag. Vi ser den lange kaj langs Volga, den brede Fredens Gade og Pavlovs hus. Volgograds hovedattraktion er den store Mamaev Kurgan- mindepark over verdenshistoriens blodigste slag. Parken skulle efter krigen bygges af det billigste materiale tilgængeligt, da første prioritet var genopbygningen af Stalingrad. Derfor blev parken lavet i beton. I parken finder vi Ruslands og Europas højeste statue. Statuen forestiller en kvinde med et sværd og er 52 meter høj; alene sværdet er 33 meter langt. Totalt er skulpturen 85 m høj. I Panorama-museet ser vi en lang række genstande fra krigens tid foruden det store panoramabillede, der skildrer Mamaev Kurgan-monumentet.

I Volgograd føres vi også Bag Facaden og besøger et almindeligt boligkvarter, hvor to lokale tager os med indenfor i deres hjem, samt viser rundt i et nyopført kvarter. Endelig prøver vi de lokale tjeburekhi (en slags indbagt kød med lokal øl til). Har vi tid ser vi Volgograds undergrundsbane.

Dag 4
Herefter anduver vi Saratov. Byen blev ikke ødelagt under 2. verdenskrig og har derfor mange maleriske kvarterer i centrum. Her findes eksempler på mange stilarter bl.a. jugendstil med f.eks. “Villa Reinike” af Fjodor Schechtel og Ulitsa Nemetskaja i “tyskergaden”. Langs Volgafloden er der promenader og udsigtspunker over landskabet og byen.

Saratov er hjemsted for en opera fra 1803, et arkæologisk museum fra 1886, i en smuk klassicistisk stil, og det berømte Radistjev Museum, der rummer en stor samling ikoner og værker af mange russiske kunstnere.

Dag 5
Samara er administrativt center i oblasten og har 1.170.910 indbyggere. Fra 1935 til 1990 hed byen Kujbysjev og var i sovjettiden en lukket by, men er nu et vigtigt økonomisk, politisk og kulturelt centrum.

I Samara besøger vi Stalins hemmelige bunker. I en femetagers bygning ved siden af byens dramateater, som før rummede byens partihovedkvarter, gemmer sig en hemmelig trappe med 192 trin ned til et beskyttelsesrum, indrettet med bibliotek, stue, køkken mv. Bunkeren blev opført i 1942 og er uden mage i hele Rusland.

Dag 6
Kazan er hovedstad i republikken Tatarstan, der er muslimsk domineret og altså et eksempel på russisk islam. Kazan voksede sig til en større by i anden halvdel af 1200-tallet, hvor den tjente som et vigtigt handelscentrum for Den Gyldne Horde. I 1438 blev byen hovedstad i Kazan-khanatet.

I 1552 blev byen stormet og indlemmet i Rusland af zar Ivan den Grusomme. I dag er Kazan et vigtigt industri- og handelscentrum i Den russiske Føderation med over 1,3 millioner indbyggere. Vi besøger den imponerende Kul Sharif-moské og taler med imamen om islams stilling i Rusland. Vi får mulighed for at spørge om hvorfor man sjældent ser kvinder med slør i Rusland, og hvorfor der tilsyneladende er et mindre problematisk forhold mellem islam og kristendommen end det man oplever  i Vesten.

Dag 7
Nizjnij Novgorod  var et eksperimentarium i 90’ernes økonomiske reformer efter i sovjettiden at have været en lukket by under navnet Gorkij, og bl.a. ufrivilligt hjem for systemkritikeren Sakharov. Den liberale reformator Boris Nemtsov ledede byen som guvernør i Jeltsins 90’ere. I 2015 blev han myrdet i Moskva. Vi besøger byens Kreml og Sakharovs lejlighedsmuseum med udsigt til naboejendommen, hvorfra KGB kunne aflytte og overvåge Sakharov-parret og forhindre dem i at få besøg. Vi ser også den telefon, som blev installeret, så Gorbatjov kunne ringe og meddele Sakharov, at eksilet var forbi.

Dag 8
Sejlads. Rejselederen holder i dag, men også nogle af de øvrige dage faglige foredrag om russisk historie og kulturhistorie. Vi ser klassiske russiske film, og der er mulighed for at lære det russiske alfabet.

Dag 9
Jaroslavl vil byde på et gensyn for de af vore gæster, der har rejst med os fra Sankt Petersborg til Moskva. Byen er uskadt af krig og hele centrum har status som UNESCO verdensarv. Herefter kører vi til den nærtliggende Rostov Velikij med det smukkeste Kreml på Den gyldne Ring. Vi besøger ikke udpræget mange kirker på denne rejse, men Rostovs levende klosterliv, kupler og tårne skal vi have med.

Dag 10
Uglitj er kendt for sit vandkraftværk, Uglitj-slusen, urfabrikken Tjaijka, men mest for at være stedet for Ivan den Grusommes søn blev myrdet den 15. maj 1591. Byrundturen byder bl.a. på acapellakorsang. Her besøger vi også det hydroenergetiske museum, der fortæller om anlægget af Den Volgo-Baltiske Kanal, kraftværkerne og anvendelsen af lejrfanger fra gulagsystemet til dette projekt.

Dag 11
Ankomst til Moskva. Besøg på Den Røde Plads og i Kreml. Vi besøger den splinternye bydel, Moskva-City, som er et nyt forretningskvarter, der hovedsageligt består af skyskrabere. Flere af Europas ti højeste bygninger findes i kvarteret. Føderationstårnet er med sine 374 meter Europas højeste bygning. Vi kommer på en guidet tur, der bringer os op til 89. etage, hvorfra vi fra udsigtsetagen kan se hele Moskva folde sig ud, mens solen går ned.

Dag 12
Hjemrejse

Afgange

Rejsedatoer

Rute

Rejseleder

Pladser

Pris

Ingen planlagte afgange

Hvad er inkluderet på rejsen?

12 dages krydstogt

Fly fra København

Helpension

Ekspertrejseleder

Fuldt dagsprogram

Alle drikkepenge

  • Fly København- Astrakhan, Moskva-København
  • 11 overnatninger i delt dobbeltværelse om bord på M/S Rossija
  • Fuld forplejning, startende med middag på ankomstdagen og morgenmad på afrejsedagen
  • En flaske vand pr. kahyt pr. dag
  • Mulighed for vand fra vandbeholder
  • Transfer fra lufthavn
  • Dragere fra bus til skibet og fra skibet til bussen
  • Ekspertrejseleder
  • Ekspertrejselederens foredrag
  • Rejselederassistent, dansktalende
  • Lokale guider, nogle guider på engelsk
  • Velkomstcocktail
  • Alle entreer
  • Underholdning om bord
  • Tre koncerter om bord, en med russiske romancer
  • Livemusik i baren hver aften
  • Afskedsmiddag med et glas vodka og et glas champagne
  • Skift af sengetøj og badehåndklæder tre gange i løbet af krydstogtet
  • Daglig skift af håndklæder
  • Al transport ifm. programmet
  • Alle drikkepenge

Tilkøbsmuligheder

Kahytopgradering

Aftenarrangementer
Såfremt muligt, vil aftenarrangementer i form af ballet, opera og/eller klassisk musik udbydes som tilkøb. Tilbud fremsendes ca. 1 måned før afrejse. 

 

Ekstra programpunkter
I forbindelse med rejsen vil der kunne blive udbudt programpunkter som tilkøb. Disse vil ikke træde i stedet for, eller falde sammen med det allerede inkluderede program. 

Denne rejse kræver visum!

Der kræves gyldigt visum for at kunne rejse til Rusland. 
Vi gør opmærksom på, at visum ikke er inkluderet i rejsens pris.

  • Fly København- Astrakhan, Moskva-København
  • 11 overnatninger i delt dobbeltværelse om bord på M/S Rossija
  • Fuld forplejning, startende med middag på ankomstdagen og morgenmad på afrejsedagen
  • En flaske vand pr. kahyt pr. dag
  • Mulighed for vand fra vandbeholder
  • Transfer fra lufthavn
  • Dragere fra bus til skibet og fra skibet til bussen
  • Ekspertrejseleder
  • Ekspertrejselederens foredrag
  • Rejselederassistent, dansktalende
  • Lokale guider, nogle guider på engelsk
  • Velkomstcocktail
  • Alle entreer
  • Underholdning om bord
  • Tre koncerter om bord, en med russiske romancer
  • Livemusik i baren hver aften
  • Afskedsmiddag med et glas vodka og et glas champagne
  • Skift af sengetøj og badehåndklæder tre gange i løbet af krydstogtet
  • Daglig skift af håndklæder
  • Al transport ifm. programmet
  • Alle drikkepenge

Dag 1
Flyrejse over Moskva og indkvartering på M/S Rossija i Astrakhan.

Dag 2
Astrakhan har en halv million indbyggere og er det administrative centrum i regionen. Byen er beliggende på Volga-flodens bredder, tæt på dens udmunding i Det kaspiske Hav, 28 meter under havets overflade. Befolkningen er sammensat af hundrede forskellige nationaliteter og fjorten religioner. Astrakhan ligger på Volga-deltaets øvre del på 11 øer i den såkaldt kaspiske sænkning. Midt i byen ligger dens store Kreml. Gaderne ligger i skygge af grønne træer. De udendørs cafeer giver byen en meget sydlig atmosfære. I det vidtstrakte deltaområde besøger vi en fiskefarm, der fremstiller den berømte russiske kaviar, der kommer fra Astrakhan, og smager på det sorte guld.

Dag 3
Volgograd, tidligere Tsaritsyn og mest kendt som Stalingrad, strækker sig 80 km fra nord til syd. Byen er kendt for det afgørende slag i 2. verdenskrig, der vendte Nazitysklands fremmarch til nederlag. Vi ser den lange kaj langs Volga, den brede Fredens Gade og Pavlovs hus. Volgograds hovedattraktion er den store Mamaev Kurgan- mindepark over verdenshistoriens blodigste slag. Parken skulle efter krigen bygges af det billigste materiale tilgængeligt, da første prioritet var genopbygningen af Stalingrad. Derfor blev parken lavet i beton. I parken finder vi Ruslands og Europas højeste statue. Statuen forestiller en kvinde med et sværd og er 52 meter høj; alene sværdet er 33 meter langt. Totalt er skulpturen 85 m høj. I Panorama-museet ser vi en lang række genstande fra krigens tid foruden det store panoramabillede, der skildrer Mamaev Kurgan-monumentet.

I Volgograd føres vi også Bag Facaden og besøger et almindeligt boligkvarter, hvor to lokale tager os med indenfor i deres hjem, samt viser rundt i et nyopført kvarter. Endelig prøver vi de lokale tjeburekhi (en slags indbagt kød med lokal øl til). Har vi tid ser vi Volgograds undergrundsbane.

Dag 4
Herefter anduver vi Saratov. Byen blev ikke ødelagt under 2. verdenskrig og har derfor mange maleriske kvarterer i centrum. Her findes eksempler på mange stilarter bl.a. jugendstil med f.eks. “Villa Reinike” af Fjodor Schechtel og Ulitsa Nemetskaja i “tyskergaden”. Langs Volgafloden er der promenader og udsigtspunker over landskabet og byen.

Saratov er hjemsted for en opera fra 1803, et arkæologisk museum fra 1886, i en smuk klassicistisk stil, og det berømte Radistjev Museum, der rummer en stor samling ikoner og værker af mange russiske kunstnere.

Dag 5
Samara er administrativt center i oblasten og har 1.170.910 indbyggere. Fra 1935 til 1990 hed byen Kujbysjev og var i sovjettiden en lukket by, men er nu et vigtigt økonomisk, politisk og kulturelt centrum.

I Samara besøger vi Stalins hemmelige bunker. I en femetagers bygning ved siden af byens dramateater, som før rummede byens partihovedkvarter, gemmer sig en hemmelig trappe med 192 trin ned til et beskyttelsesrum, indrettet med bibliotek, stue, køkken mv. Bunkeren blev opført i 1942 og er uden mage i hele Rusland.

Dag 6
Kazan er hovedstad i republikken Tatarstan, der er muslimsk domineret og altså et eksempel på russisk islam. Kazan voksede sig til en større by i anden halvdel af 1200-tallet, hvor den tjente som et vigtigt handelscentrum for Den Gyldne Horde. I 1438 blev byen hovedstad i Kazan-khanatet.

I 1552 blev byen stormet og indlemmet i Rusland af zar Ivan den Grusomme. I dag er Kazan et vigtigt industri- og handelscentrum i Den russiske Føderation med over 1,3 millioner indbyggere. Vi besøger den imponerende Kul Sharif-moské og taler med imamen om islams stilling i Rusland. Vi får mulighed for at spørge om hvorfor man sjældent ser kvinder med slør i Rusland, og hvorfor der tilsyneladende er et mindre problematisk forhold mellem islam og kristendommen end det man oplever  i Vesten.

Dag 7
Nizjnij Novgorod  var et eksperimentarium i 90’ernes økonomiske reformer efter i sovjettiden at have været en lukket by under navnet Gorkij, og bl.a. ufrivilligt hjem for systemkritikeren Sakharov. Den liberale reformator Boris Nemtsov ledede byen som guvernør i Jeltsins 90’ere. I 2015 blev han myrdet i Moskva. Vi besøger byens Kreml og Sakharovs lejlighedsmuseum med udsigt til naboejendommen, hvorfra KGB kunne aflytte og overvåge Sakharov-parret og forhindre dem i at få besøg. Vi ser også den telefon, som blev installeret, så Gorbatjov kunne ringe og meddele Sakharov, at eksilet var forbi.

Dag 8
Sejlads. Rejselederen holder i dag, men også nogle af de øvrige dage faglige foredrag om russisk historie og kulturhistorie. Vi ser klassiske russiske film, og der er mulighed for at lære det russiske alfabet.

Dag 9
Jaroslavl vil byde på et gensyn for de af vore gæster, der har rejst med os fra Sankt Petersborg til Moskva. Byen er uskadt af krig og hele centrum har status som UNESCO verdensarv. Herefter kører vi til den nærtliggende Rostov Velikij med det smukkeste Kreml på Den gyldne Ring. Vi besøger ikke udpræget mange kirker på denne rejse, men Rostovs levende klosterliv, kupler og tårne skal vi have med.

Dag 10
Uglitj er kendt for sit vandkraftværk, Uglitj-slusen, urfabrikken Tjaijka, men mest for at være stedet for Ivan den Grusommes søn blev myrdet den 15. maj 1591. Byrundturen byder bl.a. på acapellakorsang. Her besøger vi også det hydroenergetiske museum, der fortæller om anlægget af Den Volgo-Baltiske Kanal, kraftværkerne og anvendelsen af lejrfanger fra gulagsystemet til dette projekt.

Dag 11
Ankomst til Moskva. Besøg på Den Røde Plads og i Kreml. Vi besøger den splinternye bydel, Moskva-City, som er et nyt forretningskvarter, der hovedsageligt består af skyskrabere. Flere af Europas ti højeste bygninger findes i kvarteret. Føderationstårnet er med sine 374 meter Europas højeste bygning. Vi kommer på en guidet tur, der bringer os op til 89. etage, hvorfra vi fra udsigtsetagen kan se hele Moskva folde sig ud, mens solen går ned.

Dag 12
Hjemrejse

Thomas Køhler

Thomas Køhler er stifter af Akademisk Rejsebureau og ejer firmaet. Allerede som helt ung var Thomas Køhler optaget af udviklingen i Østeuropa og foretog sin

Læs mere »

MS Krasin

MS karamzin

m.fl. 

På Akademisk Rejsebureaus flodkrydstogter i Rusland benyttes et af to søsterskibe – MS Krasin eller MS Karamzin. Skibene sejler parallelt hele sæsonen. Hvilket skib der benyttes på hvilke afgange kendes først få måneder inden afgang, det vil derfor først kunne oplyses i informationsbrevet én måned før afrejse hvilket skib der benyttes på afgangen. 

Skibet Krasin er bygget i Tyskland i 1989 og gennemrenoveret i 2008. Skibet har 5 dæk og en kapacitet på i alt 260 personer fordelt på 126 twin kahytter (to enkeltsenge), 9 enkeltkahytter, 14 firepersoners kahytter og 2 suiter – alle kahytter er udvendige. 

Skibet Karamzin er bygget i Tyskland i 1981 og gennemrenoveret i 2010. Skibet har 5 dæk og en kapacitet på i alt 260 personer fordelt på 120 twin kahytter (to enkeltsenge), 12 enkeltkahytter, 12 junior suiter og 2 suiter. Alle kahytter er udvendige. 

Receptionen på skibet har en værdiboks, hvor man kan få opbevaret værdisager. Der er flere restauranter og caféer om bord, soldæk og andre steder, hvor man kan opholde sig, mens vi sejler. På skibet er der også et vaskeri, der vasker tøj mod betaling. Undervejs på sejladsen er skibet udstyret med en skibslæge, der kan foretage mindre behandlinger samt diagnosticere. Skibslægen kan ikke udlevere eller udskrive medicin. Et besøg hos skibslægen skal betales kontant, men vil blive dækket af Deres rejseforsikring ved hjemkomst.

På både Krasin og Karamzin gælder det, at alle kahytter og indendørsarealer er røgfri.

Vi gør opmærksom på, at rederiet råder over flere skibe af samme type. Ofte sejler to identiske skibe parallelt på ruten, og gennemfører det samme program. Derfor kan skibet, som vores grupper kommer til at rejse med, variere fra afgang til afgang. Det er ikke muligt for Akademisk Rejsebureau, at oplyse hvilket skib vi vil benytte på de enkelte afgange før i informationsbrevet én måned før afrejse. Alle skibe er af samme type og standard, og indeholder ens faciliteter, der er derfor ingen komfort- eller standardmæssig forskel på de benyttede skibe. 

Teknisk information
Skibslængde: 129 m (Krasin)
Skibslængde: 120 m (Karamzin)
Skibets bredde: 16,7 m

Faciliteter (begge skibe)
Restaurant 
Bar-restaurant 
Bar 
Forelæsningssal
Læseværelse
Skibslæge
To souvenir kiosker
Tøjvask (mod betaling)

Alle kahytter er udstyret med:
Air-condition
Badeværelse m. håndvask, brus og toilet
Indbygget klædeskab
Køleskab
Kahytter på dæk 1 er udstyret med et koøje der ikke kan åbnes
Kahytter fra dæk 2 og op har alle vindue der kan åbnes

Kahytter

Opgraderinger og enekahyt

Samtlige kahytter på skibet – uanset dæk, er udstyret med: Enkeltsenge, vindue eller koøje, klimaanlæg, badeværelse med brus og toilet, klædeskab og køleskab. Bemærk, at der ikke er hårtørrer i kahytterne.

Alle dobbeltkahytter har samme størrelse uanset dæk. 

Junior suite og suite

Skibene vi benytter har udover de almindelige kahytter også et meget begrænset antal suiter og junior suiter. Suiter og junior suiter kan forespørges ved direkte henvendelse til Akademisk Rejsebureau. Vi garantere ikke ledighed.

Opgradering til junior suite – pris fra 8.000 kr.

Opgradering til suite – pris fra 11.500 kr.

Ovenstående priser er pr. person

De senere år er antallet af direkte afgange fra Danmark til Rusland betydeligt reduceret. Der findes eksempelvis ikke længere faste daglige afgange mellem København og Skt. Petersborg, ligesom SAS helt har nedlagt deres direkte rute mellem Moskva og København. Den direkte Moskva – København rute flyves dog fortsat af russiske Aeroflot, med hvem vi bestiller pladser såfremt det er muligt. Pga. flyselskabernes nedprioritering af direkte ruter mellem Danmark og Rusland, vil vi fremadrettet i mindre grad kunne tilbyde direkte afgange fra København. SAS har ruter til Rusland via Stockholm, Air Baltic via Riga og Czech Airlines via Prag, disse er vores foretrukne forbindelser, men det kan ikke afvises, at helt andre alternativer kan blive aktuelle. Vi gør vores bedste for at finde de mest attraktive flyafgange, der tilgodeser det planlagte rejseprogram, men det er naturligvis beklageligt, at rejsen skal forlænges med en mellemlanding. Desværre er dette efterhånden omstændighederne, når rejsen går til Rusland. De endelige flytider vil blive oplyst i informationsbrevet 1 måned før afrejse. 

Vi gør opmærksom på at denne rejse ikke er egnet for personer der er afhængig af personlig hjælper, kørestol eller rollator. Dette skyldes bl.a. at der på rejsen indgår programpunkter hvor det forudsættes at deltageren kan gå 2-3 km i almindeligt tempo med få korte stop undervejs. Dertil er hverken skibet – der udelukkende er udstyret med trapper (ingen elevator), eller flere af de steder vi besøger undervejs egnede for personer med omfattende gangbesvær. De er altid velkommen til at kontakte Akademisk Rejsebureau forud for Deres bestilling såfremt De mener at ovenstående kunne give Dem problemer.

Rejselederen er dansk, og størstedelen af rejsen vil gennemføres på dansk. Enkelte møder med lokale vil dog forgå på engelsk.

Der kræves gyldigt visum for at kunne rejse til Rusland. 
Vi gør opmærksom på, at visum ikke er inkluderet i rejsens pris.

De kan læse mere om visum til Rusland her